Rozpoczęcie studiów: 1. 10. 2024 | Czas trwania studiów: 5 lat | Cena za semestr: dodawać | Plan studiów |
Psychologia edukacyjna jest jedną z kluczowych dyscyplin psychologii stosowanej, która ściśle łączy psychologię i praktykę edukacyjną. Dziedzina ta bada psychologiczne aspekty wychowania i edukacji, analizuje ich przebieg, uwarunkowania i wyniki z psychologicznego punktu widzenia. Psychologia edukacyjna zajmuje się badaniami i teorią procesów edukacyjnych, przyczyniając się tym samym do ich usprawniania i doskonalenia. Z tego powodu często określa się ją mianem dziedziny granicznej między psychologią a pedagogiką.
Nasze nauczanie w ramach specjalizacji Psychologia Edukacyjna koncentruje się na głębszym zrozumieniu czynników psychologicznych, które wpływają na proces uczenia się i nauczania. Badamy rolę motywacji, inteligencji, uwarunkowań społeczno-kulturowych i innych czynników psychologicznych w przebiegu procesów edukacyjnych, mając na celu usprawnienie i ułatwienie tych procesów. Psychologia edukacyjna odgrywa znaczącą rolę w projektowaniu i ulepszaniu programów nauczania oraz dostarcza cennych spostrzeżeń dla skutecznej praktyki pedagogicznej.
Celem studiów jest przygotowanie absolwentów do rozumienia podstawowych paradygmatów psychologii we wszystkich jej formach historycznych i współczesnych. Absolwenci zdobędą wiedzę z zakresu kluczowych dyscyplin psychologicznych, takich jak psychologia osobowości, psychologia ogólna, psychologia rozwojowa i społeczna, a zwłaszcza psychologia wychowawcza. Dzięki tej wiedzy absolwent jest przygotowany do podjęcia dalszego kształcenia specjalistycznego w zakresie poradnictwa psychologicznego, psychologii klinicznej oraz innych specjalizacji zawodowych.
Absolwent psychologii wychowawczej opanował zaawansowane metodologiczne podejścia do pracy badawczej, które umożliwiają mu orientację w teoretycznych i pojęciowych schematach praktyki psychologicznej. Posiada wiedzę i umiejętności z zakresu identyfikacji, diagnozy, interwencji i terapii, szczególnie w pracy z dziećmi, młodzieżą, grupami i instytucjami. Absolwent potrafi również skutecznie wchodzić w procesy wychowania i edukacji, wspierać nauczycieli i wychowawców, a także rozwiązywać problemy związane z dysfunkcjami czy wadami u klientów.
Psychologia edukacyjna w naszej szkole zapewnia unikalne połączenie wiedzy teoretycznej i umiejętności praktycznych, które przygotowują absolwentów do szerokiego zakresu opcji kariery i perspektyw zatrudnienia, tak jak psychologowie mają w szczególności w następujących obszarach:
Szkoły, przedszkola, placówki oświatowe – przygotowanie pedagogiczne to warunek
Poradnie pedagogiczne i psychologiczne – diagnoza i wsparcie dla dzieci z zaburzeniami uczenia się, zachowania lub emocji
Specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze – praca z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Ośrodki zdrowia psychicznego – wsparcie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
Poradnia pedagogiczna – udzielanie porad uczniom i rodzicom na terenie szkoły
Ośrodki Interwencji Kryzysowej – pomoc dzieciom i młodzieży w sytuacjach kryzysowych
Ośrodki psychoterapeutyczne – w centrum uwagi dzieci i młodzieży
Poradnie Pedagogiczne – Wspomaganie Procesów Edukacyjnych
Poradnictwo dla rodzin, małżeństw i partnerów – praca z rodzinami, które przeżywają kryzysy w związkach i wychowaniu
Placówki opieki społecznej – ukierunkowane na pracę z dziećmi i młodzieżą w trudnych warunkach bytowych
Sądownictwo i służba więzienna – diagnoza i wsparcie dzieci i młodzieży w trudnych sytuacjach życiowych
Poradnictwo zawodowe – udzielanie porad w zakresie wychowania i edukacji dzieci
Stowarzyszenia i fundacje specjalizujące się w edukacji i zdrowiu psychicznym – tworzenie programów profilaktycznych ukierunkowanych na rozwój dzieci i młodzieży
Prywatna praktyka poradnictwa – poradnictwo indywidualne i rodzinne mające na celu wsparcie dzieci i rodziców w procesie edukacyjno-wychowawczym